تبلیغات
کاملترین بانک مقالات فارسی آسیب شناسی گفتار و زبان - هنر درمانی
نوع مطلب: اتیسم ،

هنر و موسیقی درمانی به كودك ناتوان مفری می دهد كه بتواند افكار و هیجانات خود را تخلیه كند.

هر كسی نمی تواند یك قطعه هنری یا موسیقی برجسته ایجاد كند یا یك شعر بسراید یا یك رقص مناسب اجرا نماید . هدیه ای شبیه آنها بسیار خاص هستند و در دست هر كسی نمی باشد چرا كه بسیار نادر است. اما پردازش یا اثر هنری یك هدیه به خود فرد است چرا كه به زندگی قدرت و برتری می دهد. برای كودكان ناتوان هنر می تواند بسیار با ارزش باشد .بوسیله هنر می تواند افكار و احساسات خود را بیان كند كه در غیر این صورت در درون فرد همچنان در بسته باقی مانده و یا به صورتهای نامناسب بروز كند .

هنر و موسیقی می تواند یك نقش همگرایی در درمان كودك داشته باشد. یكی از درمانگران هنری كودكان ناتوان می گوید : برای كودكانی كه نمی توانند به راحتی صحبت كنند هنر به آنها این اجازه را می دهد كه آنچه را نمی توانند بیان كنند با هنر ابراز كنند بسیاری از كودكانی كه دارای اختلالات هیجانی هستند و از رفتارهای غیر قابل پذیرش بریا رفع نیازهای خود استفاده می كنند هنر به آنها اجازه می دهد تا خود را بیان كنند.

در بیشتر كلاسهای آموزشی هنری ، مربیان تصور كلی را معرفی می كنند و پروژه های طراحی شده را تعیین می كنند تا ببیند كه كودك به چه خوبی آن مفهوم كلی ارائه شده را خلق می كند. اما در هنر درمانی تاكید از نتیجه خلق شده برداشته شده و بیشتر  مراحلی كه كودك طی می كند تا به خلق یك اثر می رسد مهم است. اگر ما تعداد متنوعی از وسایل كار بدهیم و از او بپرسیم آیا دوست داری یك ماشین درست كنی ما به منظور خودمان نمی رسیم و از طرفی كودك نیز مطمئن نخواهد شد كه می تواند این كار را انجام دهد یا نه .

درمانگر باید پروژه را با نیاز كودك تطبیق دهد. اگر كودك از حالات تكانشی رنج می برد درمانگر باید به كودك مواد شل نظیر پوسته های براق یا خمیری شكل می دهد (glitter or pasta shell ) و به كودك یاد می دهد كه او را كنترل كند  و كودكی كه از كمبود تمركز رنج می برد را وادار می كند كه به كاری بچسبد تا به اتمام برسد.

بسیاری از كودكان از اختلاط رنگها لذت می برند چرا كه این عمل نسبت به خلق یك اثر با مدادها شمعی یا رنگها نیاز به حداقل مهارت دارد و  این یك راز بزرگ است كه انسان باید در هنر خوب باشد تا از پدید آوردن آن لذت بهره مند گردد. رنگ آمیزی ها برای این كودكان كه از توانایی های خود مطمئن نیستند كه آیا قادر به هستند یا نه  ؟

در روش هنر درمانی درمانگران  می بینند كه یك كودك چگونه در حال انجام كار است . اگر كودكی كه به طور معمولی در حال رنگ آمیزی داخل خطوط است و ناگهان توانایی این كار را از دست می دهد این نشانه اینست كه چیزی در حال جریان است و چیزی در حال مزاحمت برای كودك است

در موسیقی درمانی شبیه هنر درمانی توجه كمتری می شود به این كه آیا یك كودك می تواند نوت موسیقی را بخواند یا نه یا تم را می فهمد یا نه به جای آن از موسیقی درمانی برای آماده سازی كودك برای مدرسه استفاده می شود. بعضی كودكان خصوصا" كودكان مبتلا به طیف  اوتیسم  از طریق ریتم آهنگها بهتر یاد می گیرند. شما وقتی به چیزی فكر می كنید به شما احساس آن دست می دهد. ریتم و موسیقی در حقیقت قسمت درونی سازمان بدن انسان هستند. قلب و سیستم تنفسی انسان برای اینكه مناسب كار كنند به ریتم خود وابسته اند. به جای اینكه انتظار داشته باشیم كه كودكان به تنهایی به وسیله حروف و اعداد و مفاهیم مثل داخل و خارج را تنها از طریق دروس گفتاری یاد بگیرند. این مفاهیم را از طریق موسیقی آموزش می دهند.

موسیقی درمانی می تواند در برنامه روزانه مدرسه به روشهای مختلف قرار گیرد. آهنگها برای كمك به كودكان برای كاهش اضطراب آنها ناشی از حضور در كلاس یا برای تقویت مفاهیمی كه در كلاسهای سنتی تر فرا گرفته اند استفاده می شوند.

برای كودكان مبتلا به اختلال نافذ رشد یا اختلال هیجانی آواز نویسی و بدیهه سازی( نقش سازی) به دانش آموزان كمك می كنند تا هیجانات خود را به روشهای كاملا" ایمن و بدون تهدید و عوارض بیابند و بشناسند به آنها كمك می كند كه مهارتهای فرورفته خود را گسترش دهند و بتوانند رفتارهای خود را كنترل كنند. دانش آموزان می توانند وسایل متنوعی را جستجو كنند برای مثال می توانند  بعضی دانش آموزان با استفاده از طبل می توانند عصبانیت و خشونت خود را تخلیه كنند. و بسیاری از دانش آموزان قادر به استفاده از آواز خواندن یا تجربه شنیداری متنهای از پیش ساخته شده برای تجزیه و تحلیل سرودها و آوازها و گسترش بینش های  جدید به داخل خودشان و رفتارهایشان هستند.

علاوه بر كمك به كودكان برای یادگیری مسواك زدن  یا رفتن به تخت خواب ، والدین می توانند از موسیقی برای پردازش هیجانات كودكانشان استفاده كنند. اگر كودك در حال رفتن به مراحل اندوهگینی و غم می باشد ببینید چگونه كودك به یك آهنگ غمناك گوش می دهد یا ممكن است با آهنگ شخصی را كه از دست داده است به یاد بیاورد. انجام این كار می تواند به كودك كمك كند كه چگونه با هیجانات مشکل به روشی سالم روبرو شود به جای اینكه آنها را محبوس كرده یا به روش نامناسب بروز دهد.

برگرفته از ایران اتیسم


   


نظرات()

بانک مقالات آسیب شناسی گفتار و زبان

رسول علیدوستی - مرکز آموزش عالی علوم پزشکی وارستگان